Ofte stilte spørsmål.

Forsendelse

 

Når får jeg kassen min?
Du får kassen din etter en bestemt tidsplan. Vi sender ut kasser hver andre uke. Bestillingsfristen er 8 dager før kassen blir sendt ut, og alltid en søndag. Vi sender ut kassen på mandag, og de aller fleste har den på tirsdagen.

 

Kan jeg få kasse om jeg bor i Nord-Norge?

Ja, absolutt, men kassen din vil kanskje bruke en dag eller to ekstra. Vi bruker Bring bedriftspakke levert på dør her slik at du får den antagelig på dagtid. Si gjerne ifra

 

Hvilken fraktløsning bruker dere?

Vi bruker i dag Bring sin tjeneste “På døra” tjeneste som leverer pakker på døra mellom 17 og 19. Vær obs på at du er utenom dette området vil du belastet et ekstra fraktgebyr på 69,- for “vanskelig utilgjengelig bosted” Se dekningsområde her Finner du ikke ditt postnr på listen så bor du i et slikt område og vil få ekstra gebyr. det gjelder typisk nordnorge og utkantstrøk

 

Hvordan vet jeg når postmannen kommer?

Du får en melding på ditt registerte mobilnr om du har en pakke fra oss på vei. postmann vil også ringe deg en halvtime før.

 

Hva om jeg ikke er hjemme når postmannen kommer? 

Vi har en egen avtale med Bring om at de skal sette igjen kassen ved døra di. De ringer som regel på forhånd for å avtale at det er iorden for deg

 

Jeg bor i blokk

Vi leverer selvsagt til deg på døra selv om du bor i blokk. Men om postmannen ikke finner fram til din ringeklokke og han ikke får svar på tlf så vil kassen bli levert til nærmeste postkontor. Da må du hente den så fort som mulig der.

 

Hjelp, jeg får melding om at kassen min er levert på postkontoret istedet.

Det skjer en sjelden gang at kassen ikke blir satt igjen selv om vi har gitt beskjed om dette og det står i terminalen til postmannen og på pakken. Det kan da være at postmannen ikke har funnet fram til deg, du har ikke svart på tlf eller postmannen har misforstått hvordan kassen skal leveres. Ta kontakt med oss så fort som mulig på kundeservice slik at vi kan klage dette inn til bring slik at de ikke gjør dette igjen til din levering. Da vil vi prøve å avtale ny utkjøring så fort som mulig.

 

Datoen på pakklappen er i lang tid tilbake, er kassen min sendt ut for tidlig?

Neida, kassene sendes ut på mandagen, men selve printet av kasseforsendelselapper gjøres gjerne uken før, dette er derfor ikke en dato du trenger å forholde deg til.

 

Hvorfor får jeg ikke kasse på mandagen?

Det er fordi vi er ikke så store enda at vi kan bruke egene transporttjenster slik de større matkasseleverandørene gjør. Vi kan forhandle avtaler etter vært distrikt, men ideen vår er at du skal få kasse uansett hvor i landet du bor.

 

Jeg har skiftet adresse.
Pass på at du logger deg inn og skifter adresse inne på brukern din hos Veganermat.no. Si også ifra til oss så vi sikrer at vi får sikret at du har riktig adresse hos Bring.

Jeg ønsker å hoppe over en kasse

Send en mail til kundeservice innen tidsfristen om at du ønsker å hoppe over så ordner vi dette.
 

Jeg ønsker å bytte kasse til en annen

Send en mail til kundeservice innen tidsfristen om at du ønsker å bytte så ordner vi dette.

 

Betaling og avtalevilkår


Hvorfor blir jeg sendt til Veganermat for å bestille kassen min?
Vi jobber med en egen løsning for dengrønnekassa.no, men inntil videre er det Veganermat AS sitt betalingsystem som tar seg av abbonementet ditt. Det er også Veganermat AS som sender kassen din

Hvorfor må jeg betale med kort?
Løsningen Veganermat AS har idag er lagt opp med en betalingsmodul som automatisk gjør at kortet ditt blir lagt inn i avtaletrekk for Den Grønne Kassa. Dette fungerer naturligvis ikke med feks paypal selv om vi gjerne skulle ha tilbudt dette.

Jeg har fått nytt kort eller meldt mitt betalingskort stjålet.
Din kasse blir knyttet opp imot kortet ditt, derfor må du gå inn og bestille kasse på nytt, si da ifra til i kommentarfeltet at du har oppdatert kortet ditt. Si gjerne ifra til kundeservice også slik at du ikke får to kasser.

Når blir jeg belastet for kassen?
Du blir belastet for kassen dagen før kassen sendes ut (søndager) eller på selve dagen (mandager). I enkelte tilfeller kan du bli belastet tirsdag og onsdag avhengig av hvilken bank du har.

Kan jeg få kassen på faktura?
Ja det kan du, men det kommer da et fakturagebyr på 65,- i tillegg. Vi ønsker flest mulig på kortavtale da det er enklest for oss og deg.

Hva skjer om jeg ikke har dekning på konto når kassen trekkes?
Da vil betalingsystemet prøve å trekke deg på nytt i opptil 2 dager etter du skulle ha blitt trekt. Får du dekning vil du da bli trekt. Vi ser som regel dette under kontrollsjekk og sender deg en mail slik at du får rettet opp dette innen 24 timer. Får du ikke rettet det opp eller vi ikke får svar så vil du automatisk få tilsendt en faktura i posten.

 

Hvorfor får jeg en faktura på 5 kr

Dette er en kvittering på at du er blitt belastet med 5 kr i kortsjekk. Det er ikke en regning og ikke noe du skal betale.

 

Jeg får en ordre på 0 kr?

0 kr orderen er en registeringsordre for avtaletrekk i vårt banksystem, Det er rett og slett en avtaleordre som inneholder er kode som banken bruker til å lage avtalen din. Hver gang du hopper over en ordre eller starter en ny avtale vil det kunne dukke opp en 0 kr ordre.

 

Jeg har blitt refundert, men jeg ser ikke beløpet på konto.

Det kan ta opptil 3-4 virkedager (ikke lørdag og søndag inkludert) før du har pengene tilbake på konto.

 

Jeg ønsker å si opp avtalen min.

Send oss kundeservice en mail innen fristen (dvs innen søndagen, ikke mandagen etter!) og du blir slettet fra listen. Sender du oss mail på mandagen vil du få en kasse til før avtalen din stopper opp. Dette fordi vi sender inn varebestillinger på søndagen. Før du sier opp vil vi gjerne vite hvorfor du velger å si opp. Er det noe du ikke var fornøyd med som vi kunne rettet opp så si ifra, vi vil selvsagt gjerne beholde deg som kunde og forbedre oss. Du får en mail tilbake om du er registrert sagt opp.

 

Kan jeg prøve en kasse uten å binde meg?

Klart du kan prøve, men du må selv å huske å si opp før fristen for neste kasses om du ikke ønsker flere kasser, om ikke antar vi at du vil være med videre.

 

Jeg får kasse selv om jeg har sagt opp avtalen

Da har du ikke sagt ifra innen fristen. Kassen blir belastet i sin helhet. Deretter vil kassene stoppe.
 

Jeg er blitt belastet for en kasse jeg ikke har fått eller jeg har blitt belastet for en kasse selv om jeg har sagt opp innen fristen.

Da har det helt sikkert skjedd en feil om det var tett opp mot kassefristen, Banken vår trekker automatisk på avtalen din og da har de ikke rukket å få inn stoppet av avtalen. Ta kontakt med kundeservice og vi vil selvsagt refundere deg om det stemmer.

Kassesammensetning

Jeg syns kassen er for dyr, dette kan jeg jo kjøpe mye billigere selv?!

Du må gjerne fortsette å handle alt økologisk i butikken og sette sammen middagen din selv. Det kundene våre betaler for hos oss er ikke bare råvarene, men også en sammensatt oppskrift og innhold:

  • En kokk setter sammen og tilpasser oppskrifter, det er ikke gratis, men noe som er bakt inn prisen

  • En ernæringsfysiolog går gjennom disse og sikrer at det er ernæringsmessig korrekte og har alt som en familie måtte trenge og evt justeringer foretas. Oppskriftene er også arbeidet masse med slik at de selfølgelig smaker godt.    

  • Du får med krydderposer med alt du måtte trenge, dermed reduser antall ting du måtte ha i skapet hjemme betraktelig.

  • Ansatte hos oss velger ut og kjøper økologiske grønnsaker fra mange forskjellige steder for å få best mulig kvalitet

  • Du får pakken levert på døra med alt du trenger til disse middagene.

  • Oppskriftene og innholdet vil variere masse fra gang til gang og sikrer en god inspirasjon til mange flere lignende middager.  

  • Vi tar av oss jobben med å handler inn alt for deg og fordeler ut alt du trenger for at din familie skal få en fullverdig god middag.

Jeg er kun 1 person, men syns 1 personskassen er alt for dyr!

Vi tilbyr 1 person fordi vi kan, ingen andre matkasseleverandører gjør dette rett og slett fordi det ikke er lønnsomt. Noen av kostnadene i spm over gjelder like mye for 1 person som for 4. Det vil klart lønne seg å heller kjøpe en kasse for 2 personer selv om du bare er 1. Den koster 100 kr mere, men hei da har du middager i for to uker istedet for en

 

Vi er 4 voksne, kan vi bestille kasse?

Ja så klart, du vil da få to stk av 2 personerkassen og betale 100 kr mere en den største kassen. Sifra i kommentarfeltet under bestilling.

 

Vi er to voksne og vi har et barn under 3 år, hvilken kasse skal vi bestille?

Begynn med 2 personerkassen og se om det er nok mat. Det kommer litt ann på hvor mye barnet spiser så det må du vurdere litt selv.

 

Vi har tenåringer som spiser mye.

Bestill den største kassen, den er beregnet for 3 voksne personer. Igjen vurdere hvor mye han/hun spiser. Den største kassen er også beregnet på 2 voksne og 2 barn under 12.

 

Jeg syns porsjonene er for små/store!

Vi har beregnet et godt gjennomsnitt av hvor mye en nordmann spiser til middag. Porsjonene skal være store nok til at du blir god og mett og gjerne har litt rester til lunsjen dagen etter. Bedre med for mye enn for lite. Det er klart at er du veldig storspist i forhold til andre så kan det hende det blir for lite, bestill da heller en større kasse. Uansett erdet fint om du gir oss en tilbakemelding om det er tilfelle.  

 

Jeg mangler noe i kassen min, en vare er ødelagt eller jeg har fått feil mengde av et produkt, hva gjør jeg?

Vi er ikke så store at vi kan ansette ufeilbarlige maskiner, men vi er hengivende mennesker som ønsker å gjøre en så god og presis jobb som mulig. Selvfølgelig ønsker vi at din kasse skal bli perfekt. Det kan likevel hende at det plutselig skulle skje at akkurat din kasse ble oversett i pakkeprosessen. Vi har mange 100 kasser som vi pakker manuelt.  Ta kontakt med kundeservice så ordnet vi opp i det.

 

Jeg har rotet bort menyen

I starten av hver kasse sendes det ut en infomail om kassen og hva den inneholder etc. Her vil menyen også ligge vedlagt som pdf. Du kan også finne oppskriftene på facebooksidene våre.

 

Jeg ønsker ikke soya eller kjøtterstatninger i kassen, er det mulig å få uten dette?

Foreløbig har vi ikke planer om det. Soya er en naturlig del av et plantebasert kosthold og en veldig god kilde til protein i kassen. Vi har en kasse som er uten noen form for animalske ingredienser altså en vegansk matkasse og det er dermed litt vanskelig å fjerne soya også, men får vi nok forespørsler kan vi vurdere det. Når det er sagt er det ikke veldig mye av det, det er kanskje i 1 rett per kasse. Du kan se hva vi har hatt av retter i tidligere kasser og hva som kommer i de neste her. Vi tror også at du kan bli overasket og inspirert til å bruke mere av dette selv.

 

Hvorfor kan dere ikke ha vegetarisk kasse i stedet for vegansk?
Det er fordi vi mener at en helt plantebasert matkasse er det aller beste og den kan spises av absolutt alle uansett om man er kjøtteter, vegetarianer eller veganer. I tillegg bryr vi oss om både dyr og miljø og ønsker å bidra til at flere velger bort kjøtt. God mat trenger ikke være dyr

 

Jeg har nettopp startet med plantebasert kosthold, har denne kassen alt jeg trenger av vitaminer og mineraler?

Kassene blir igjennomgått av en ernæringsfysiolog og sikrer at du og din familie får det du trenger av karbohydrater, fett og protein i løpet av en uke. Du kan se hvor mye prosent det er av hver av dem på rettene i menyen. Noen av ingrediensene er tilsatt feks B12, kalsium etc fra produsenten sin side, dette er allikevel ikke nok, vi anbefaler at du i tillegg får tak i et B12 tilskudd og et omega3 tilskudd. Opti3 som inneholder både omega3 og Dvitamin kan du kjøpe en avtale på hos Veganermat.no

 

Det mangler innholdsfortegnelse på noen av ingrediensene?

Vi kjøper inn i større kvanta fra flere lokale levrandører og fra noen større. Vi skulle gjerne sendt en perfekt tilpasset porsjon pakket av produsent, men i noen tilfeller er ikke dette mulig. Dette fordeler vi ut i porsjoner som hver kasse skal ha. Typisk gjelder det blandinger, kjøtterstatninger og krydderposer som vi har forbedret på forhånd for deg. I slike tilfeller kan du se hva de inneholder ved å se i oppskriftsheftet, der vil det stå hva de inneholder i parantes. Har du en glutenfri kasse og er redd for at du har fått noe med gluten og ønsker å dobbeltsjekke kan du finne noen av ingredienslistene på varer som ligger i nettbutikken til Veganermat. Dette gjelder feks typiske kjøtterstatninger. Du kan selfølgelig ta kontakt med kundeservice eller facebook om du er usikker på et produkt så hjelper vi deg gjerne.

 

Hvordan kan jeg vite hva som er økologisk og ikke?

Vi har et mål om at hele kassen skal være økologisk, men det hender iblandt at vi ikke får tak i en spesiell vare økologisk i tide. For eksempel kan det gjelde et krydder eller en spesiell type uvanlig frukt. Alle grønnsaker er omtrent alltid økologisk.  
 

Til å være en økologisk matkasse syns jeg det er for mye plastemballasje?

Det syns vi også, vi skulle gjerne latt være å ha plast i det hele tatt, men nå er det slik at vi har basert oss på å sende matkassene i posten. Det betyr at innholdet må tåle å veltes litt rundt på. Derfor er vi også nødt til å pakke inn enkelte varer bedre, dette kan typisk være tomater eller fuktige blandinger. Hadde vi hatt egene sjåfører slik de større matkasselevrandørene har, så kunne vi selvsagt sluppet mye av fraktembalasjen. Vi ser oss stadig om etter bedre løsninger og tar dem i bruk så fort vi har testet dem, Har du noen tips på området så må du gjerne ta kontakt med oss, vi vil gjerne høre fra deg om du har ideer rundt dette. Alle plastbegere av hardere kvalitet kan vaskes i oppvaskmaskin og der det er mulig vil vi bruke bionedbrytbar plast. Vi vil også gå over til papir og papp der det lar seg gjøre.

 

Jeg vil kjøpe flere ting hos Veganermat, kan de sendes med i kassen min?

Ja selvsagt, når du handler kan du velge alternativet legg ved i kassen min under utsjekking og du slipper porto. Husk da på å bestile innen torsdagen, uken før du får kassen. Alle som skal ha ekstra varer blir samlet og pakket på fredagen før kassen går ut mandagen.